Underskatta aldrig en gåvas betydelse för den egna framgången. En gåva öppnar dörrar och varje företagare som vill göra goda affärer har julklappar för företag med i beräkningen för årets budget. Varför?
Någonstans inom oss bor det ett litet barn som bara älskar julklappar, överraskningar och presenter och det lilla barnet bor även inom den mest slipade företagsledares hjärta.
En annan aspekt av att köpa gåvor och julklappar till sina affärspartners och kunder är den undermedvetna betydelsen och har således en djupt psykologisk förklaring.
Ligger djupt rotad
Vi har alla hört att forskningen kommit fram till att människan använder cirka 13 procent av sin hjärnas kapacitet, eller hur? Det är inte sant.
Det är så att de 13 procenten är vad vi är medvetna om men det betyder inte att de övriga 87 procenten av hjärnan är inaktiva – de är omedvetna men fullt aktiva. Det är dessa 87 procenten av hjärnan – som får julklappen!
Ge och du ska få
Detta kan upplevas som manipulativt men så är icke fallet. Det är bibliskt och till och med helgonlikt; “Ge och du ska få”, står det i Bibeln, den där boken som man får svära på vid en rättegång i USA, för att bedyra sin sanning.
Ingen är så altruistisk och helgonlik så att vederbörande inte förstår att det egna handlandet har konsekvenser. Är man riktigt snäll mot någon så kommer man att bli ihågkommen för det. Och alla barn älskar tomten.
Detta ska man dra nytta av som företagare. Den undermedvetna effekten av en gåva kan inte skattas högt nog. Manipulativt? Ja, kanske, men alla gör det – och som företagare ska du göra det.
Tänk igenom julklappen nogrant
Tänk noga på vilken typ av signaler du vill sända till dina affärspartners och kunder med din gåva.
Lägg verkligt engagemang i dina inköp av julklappar och presenter och passa även på att göra ett besök hos företaget och önska God Jul vid överlämnandet. Så skapar man goda relationer.